Hibin: ondanks omzetstijging aanhoudende margedruk in de bouwmaterialengroothandel – Conjunctuurmeting najaar 2025
11.11.2025

Hibin: ondanks omzetstijging aanhoudende margedruk in de bouwmaterialengroothandel – Conjunctuurmeting najaar 2025

Hibin: ondanks omzetstijging aanhoudende margedruk in de bouwmaterialengroothandel – Conjunctuurmeting najaar 2025

De bouwmaterialengroothandel verwacht voor het komende halfjaar een voortzetting van het huidige beeld. De omzet lijkt opnieuw te gaan stijgen, terwijl de brutomarge praktisch onveranderd blijft. Zo wordt voor het komende halfjaar gerekend op een omzetstijging van +6,3% bij een nagenoeg gelijke brutomarge van +0,5%. Over het afgelopen halfjaar kwam de omzetgroei uit op +7,5%, waar men eerder uitging van een stijging van +6,0%. De brutomarge daarentegen viel lager uit en kwam in plaats van +1,1% uit op +0,2%. In 2024 daalde juist de brutomarge. Dat blijkt uit de Hibin Conjunctuurmeting najaar 2025 onder Hibin-leden.

Brutomarge- en omzetontwikkelingen
De brutomarge is het afgelopen halfjaar met +0,2% nagenoeg gelijk gebleven. Het komende halfjaar voorziet de branche eveneens een soortgelijk beeld, waarbij men uitgaat van +0,5%. Bij het grootste deel (55%) van de Hibin-leden stabiliseerde de brutomarge in het afgelopen halfjaar; 24% zag een daling en 21% zag een stijging van de brutomarge. De verdeling ligt voor het komende halfjaar grotendeels in lijn met het vorige halfjaar: 51% verwacht stabilisering, 27% een stijging en 22% een daling.

Wat betreft omzetontwikkeling zag de branche een stijging van +7,5% in het afgelopen halfjaar, terwijl men toen nog uitging van een stijging van +6,0%. Gekeken naar de resultaten van het vorige halfjaar blijkt dat 85% een omzetstijging zag, terwijl het bij 10% ging om een daling. Naar verwachting zien de meeste Hibin-leden voor het komende halfjaar de omzet stijgen (87%). Ook rekent 10% op een daling. Voor heel 2025 toont dit een relatief consistent beeld.

De omzetverdeling nieuwbouw versus renovatie en onderhoud blijft consistent met 55–45. Kijkend naar bouwsegment blijkt het omzetaandeel woningbouw weer uit te komen op dat van vóór de scherpe daling in 2024, namelijk 73%. Utiliteitsbouw bedraagt nu 17% en ook dit past in het beeld van vóór 2024.

In- en verkoopprijzen
De inkoopprijzen zijn het afgelopen halfjaar opnieuw gestegen: 83% van de Hibin-leden zag namelijk een stijging van 2–5% of meer. Voor het komende halfjaar verwacht 85% een soortgelijke stijging. Belangrijk hierbij te melden is dat de categorie ‘stijging van 2 tot 5%’ door 73% (afgelopen halfjaar) en 75% (komend halfjaar) van de respondenten werd aangevinkt. Het kan zijn dat de stijging meer aan de bovenkant van de categorie zit, gegeven de hierboven beschreven omzetstijging en margedruk.

In het afgelopen halfjaar stegen bij 76% van de Hibin-leden de verkoopprijzen. Het halfjaar daarvoor was dit nog 64%. Voor het komende halfjaar verwacht 85% van de Hibin-leden een stijging van de verkoopprijzen; 18% rekent op een stijging van 5% of meer.

Productgroepen en verkoopkanalen
Hibin-leden zijn het meest positief over de omzetontwikkeling van keukens, tegels en sanitair, gevolgd door buitengevel en binnenmuur. Voor tuin en bestrating is de verwachte omzet juist iets minder positief. Wat betreft in- en verkoopprijzen ziet men in alle productgroepen wel een duidelijke stijging. De grootste in- en verkoopprijsstijging verwacht men in tuin en bestrating. Al met al zijn de verschillen tussen de productgroepen relatief klein.

Opvallend uit het conjunctuuronderzoek is dat er geen sprake is van een verdere stijging van de verkoop via online bestelsystemen en/of webshops. Wel is er sprake van een stijging van de omzet in de categorie ‘uit voorraad verkocht op verkooplocatie’.

Uitdagingen, bedreigingen vs. kansen en knelpunten
De grootste uitdaging en/of bedreiging zit volgens de Hibin-leden in [1] het aantal afgegeven bouwvergunningen, gevolgd door [2] de arbeidsmarkt en personeelsontwikkeling, [3] wet- en regelgeving en compliance en [4] kennisontwikkeling van medewerkers.
Gekeken naar de grootste kansen ziet men [1] service en klantontzorging, [2] marketing en klantbinding en [3] kennis van medewerkers en opleiden als grootste kans. Daartegenover staat dat men [1] de arbeidskrapte duidelijk ziet als grootste knelpunt. Op enige afstand volgen [2] kennis en opleiden van medewerkers, [3] emissie- en milieueisen (inclusief emissieloos materieel) en [4] netcongestie.

Over de Hibin Conjunctuurmeting
De Hibin Conjunctuurmeting najaar 2025 is het 29e onderzoek naar de ontwikkeling van de omzet in de bouwmaterialenhandel en is uitgevoerd door Buildsight in opdracht van Koninklijke Hibin. De respons onder leden is representatief voor de branche, met een deelnamegraad van meer dan 35%.
Bekijk hier alle conjunctuurmetingen.

Koninklijke Hibin
Koninklijke Hibin – netwerk voor de bouwtoelevering – zet zich in voor belangenbehartiging, informatievoorziening, opleiding en professionalisering van de bouwmaterialengroothandel. De organisatie faciliteert de cao-onderhandelingen en is actief op de maatschappelijke opgaven: digitalisering, (zero-emissie) bouwlogistiek en duurzaam bouwen. Hibin verbindt leden en partners via thematafels, werkgroepen en evenementen zoals het Hibin-congres.

www.hibin.nl


Noot voor de redactie: voor vragen naar aanleiding van dit persbericht kun je contact opnemen met Steven van de Cruijs – communicatiemanager Hibin (s.van.de.cruijs@hibin.nl / 06 82 012 898).

Steven van de Cruijs
Auteur Steven van de Cruijs