De grootste uitdagingen, bedreigingen, kansen en knelpunten voor de handel
27.11.2024 / Marktontwikkelingen en trends,

De grootste uitdagingen, bedreigingen, kansen en knelpunten voor de handel

De grootste uitdagingen, bedreigingen, kansen en knelpunten voor de handel

Vorige week publiceerden we de resultaten van de Hibin Conjunctuurmeting najaar 2024. Uit die resultaten blijkt dat de handel een licht herstel voorziet voor het komende halfjaar. In de conjunctuurmeting kijken we ook naar de trends en ontwikkelingen in de branche. Allereerst bespreken we de uitdagingen en bedreigingen, gevolgd door de kansen en knelpunten bij kansen.

Uitdagingen en bedreigingen
Volgens Hibin-leden vormt het halen van gezonde omzet en marge de grootste uitdaging; 72% geeft aan dat dit tenminste sterk van toepassing is (dit was 57% in de voorjaarsmeting). In die lijn ziet 58% concurrentie als de op één na grootste bedreiging. Vlak daarna rapporteert meer dan de helft (55%) dat personeel en arbeidsmarkt een grote uitdaging vormt.

Als we verder kijken naar de resultaten dan blijkt dat wet- en regelgeving (o.a. Wkb, CSRD, EUDR) als grote uitdaging met 54%. Hetzelfde percentage Hibin-leden geeft aan dat het aantal afgegeven vergunningen een bedreiging vormt.

Als we het lijstje verder af gaan dan rapporteert 50% van de Hibin-leden uitdagingen op het gebied van kennisontwikkeling van medewerkers. 47% van de Hibin-leden geeft aan dat [1] circulariteit en duurzame (biobased) materialen, [2] personeel en arbeidsmarkt (instroom) en [3] ICT uitdagingen met zich meebrengen.

Wat opvalt is dat de opkomst van AI net als voorgaande meting nauwelijks een uitdaging of bedreiging vormt, terwijl dit de snelst groeiende ontwikkeling is die op ons af komt.

Kansen
Net als voorgaande metingen ziet de handel service en toegevoegde waarde, ontzorgen van de klant en het bieden van maatwerk als grootste kans (66%). Gevolgd door betere verkoopcondities (58%), aanbieden van assortiment biobased materialen (53%) en digitaliseren (53%).

Hoewel het aanbod van biobased materialen meer gezien wordt als kans, ziet 47% van de Hibin-leden dit eveneens als kans.

Opvallend is dat de Hibin-leden het aanbieden van nieuwe producten of het uitbreiden van het assortiment dit als ‘zeer sterk’ als kans zien, namelijk 22% (waarbij 39% sterk van toepassing); dit percentage is het hoogst van alle items.

Een tweede opvallende is AI, waarin men praktisch geen kansen ziet (12%). Het kan zijn dat het nut van AI bij Hibin-leden nog niet door de hele organisatie is doorgedrongen en beperkt toegepast wordt op bijvoorbeeld de marketingafdeling.

Knelpunten bij de kansen
Het grootste knelpunt blijkt de personele bezetting, aldus 44% van de Hibin-leden. Gevolgd door tijdsgebrek (29%), milieubelemmeringen en veranderende wetgeving (29%) en het kennisniveau van medewerkers (26%).

Bekijk hier de belangrijkste resultaten over omzet en marge van de conjunctuurmeting najaar 2024.

Deelnemers aan de Hibin conjunctuurmeting najaar 2024 ontvingen de volledige rapportage in PDF.

Voor meer informatie, neem contact op met Steven van de Cruijs, communicatiemanager Hibin (s.van.de.cruijs@hibin.nl).