Licht herstel in bouwmaterialenhandel: resultaten Hibin conjunctuurmeting najaar 2024
Licht herstel in bouwmaterialenhandel: resultaten Hibin conjunctuurmeting najaar 2024
De bouwmaterialengroothandel heeft in de afgelopen twaalf maanden een daling te verwerken gehad. In deze periode liepen over de gehele breedte zowel de omzet alsook de bruto marge terug. De branche verwacht nu een lichte groei. Zo wordt er voor het komende halfjaar een omzetstijging van 1,7% verwacht, terwijl er het afgelopen halfjaar nog een omzetdaling was van -2,5%. Dat ligt redelijk in lijn met de te verwachte omzetdaling van -2,0%. Kijkend naar de brutomarge, dan verwacht men komende periode een stijging van 0,5%. Over de afgelopen periode verwachtten handelaren een lichte brutomargegroei van 0,2%, die uiteindelijk -0,6% bedroeg. Dat blijkt uit de Hibin Conjunctuurmeting voor de bouwmaterialengroothandel, najaar 2024.
Omzet
Het aandeel Hibin leden dat een omzetdaling rapporteert over het afgelopen halfjaar is flink gedaald ten opzichte van de voorjaarsmeting (nu 48% tegenover 69% in het voorjaar). Tegelijkertijd geeft bijna de helft (45%) aan dat de omzet juist is gestegen in dezelfde periode, een duidelijke toename vergeleken met 23% eerder.
Voor het komende halfjaar is men positiever dan in de voorjaarsmeting. 63% verwacht een stijging van de omzet, waar dit in het voorjaar nog ging om 38%. Een relatief klein deel van de leden (15%) verwacht nog een daling van de omzet, waar het hiervoor ging om de helft 52%.
Brutomarge
Het grootste deel van de handelaren (63%) zag de brutomarges het afgelopen half jaar stabiliseren. Bijna een derde (31%) zag deze marge dalen, maar dit was wel een kleinere groep dan in voorjaarsmeting (48%). Ook voor de komende 6 maanden verwacht driekwart (77%) een stabilisatie van de brutomarge. Ook dit is een verbetering ten opzichte van de meting in het eerste halfjaar, toen het nog om 59% ging.
Verdeling
De cijfers tonen aan dat renovatie en onderhoud (54%) procentueel blijven toenemen ten koste van nieuwbouw (46%). Dit sluit aan bij het nog altijd lage aantal vergunde nieuwbouwwoningen, zoals onlangs ook naar voren kwam in de cijfers van het CBS. Als gekeken wordt naar type klant, dan komt 89% van de omzet voort uit handel met de professionele klantgroep en 11% uit particulieren.
Ontwikkeling in- en verkoopprijzen
Meer dan de helft van de Hibin leden zag de verkoopprijzen van bouwmaterialen het afgelopen halfjaar stabiliseren, namelijk 53% waar dit in de voorjaarsmeting nog 28% bedroeg. Voor het komende halfjaar verwacht een groter deel van de leden ten opzichte van de voorjaarsmeting een stijging van de verkooprijzen (61% t.o.v. 45%). Eenzelfde beeld is zichtbaar bij de inkoopprijzen; 38% van de leden zag de inkoopprijzen stabiliseren, waar het in de voorjaarsmeting nog ging om 17%. Voor het komende half jaar verwacht een grote meerderheid (73%) van de leden een stijging van de inkoopprijzen, waar het in de voorjaarsmeting nog ging om 58%.
Per productgroep
Productgroepen waar relatief veel Hibin-leden het komende half jaar een positieve omzetontwikkeling verwachten, zijn [1] isolatie en [2] keukens, tegels en sanitair. Relatief veel leden zijn negatief over de verwachte omzet voor de productgroepen [1] tuin en bestrating en [2] ijzerwaren en gereedschap. Bij de meeste productgroepen zal er voor de komende zes maanden sprake zijn van stabilisatie of een lichte stijging in omzet.
Vernieuwde meting
De rapportage biedt nu meer diepte-informatie, is eenvoudiger opgezet en visueel aantrekkelijker. Deze najaarsmeting is het 27e onderzoek naar de omzetontwikkeling in de bouwmaterialenhandel. De deelname aan deze meting is aanzienlijk hoger dan bij voorgaande edities, mogelijk omdat de branche behoefte heeft aan bruikbare cijfers voor het komende halfjaar. De respons onder Hibin-leden blijft consistent en ligt stabiel boven de 35%. Het onderzoek is zodoende in hoge mate representatief voor de gehele branche.
Over Koninklijke Hibin
Koninklijke Hibin – netwerk voor de bouwtoelevering – richt zich op belangenbehartiging, informatievoorziening, advisering, arbeidsvoorwaarden, pensioenregelingen en biedt een aantal succesvolle diensten voor haar leden, waaronder Hibin opleidingen. Hibin zet zich actief in rondom de maatschappelijke opgaven [1] Digitalisering, [2] Hindervrije Bouwlogistiek en [3] Duurzaam bouwen en organiseert hiervoor thematafels, webinars en werkgroepen.
Namens de bedrijfstak faciliteert Hibin de cao-onderhandelingen. Hierbij werkt Hibin samen met een vertegenwoordiging van werkgevers uit de branche. Daarnaast neemt Hibin het initiatief om via samenwerking binnen de sector de positie van de bouwtoeleverantie te versterken. Hibin stimuleert innovatie en versterkt professioneel ondernemerschap in de branche.