MVO-beleid bedrijven van invloed op positie arbeidsmarkt
26.04.2022 / Werkgeverschap, Minder primaire grondstoffen, Werken in de bouwmaterialenhandel,

MVO-beleid bedrijven van invloed op positie arbeidsmarkt

MVO-beleid bedrijven van invloed op positie arbeidsmarkt

Het MVO-beleid van bedrijven is van invloed op hun positie op de arbeidsmarkt. Uit onderzoek van Oracle blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders (53%) bereid is de huidige werkgever te verlaten wanneer deze duurzaamheid en sociale kwesties onvoldoende serieus worden genomen. Tegelijkertijd blijkt dat slechts 26% van Nederlandse zakelijk leidinggevenden gelooft dat duurzaamheid en sociale initiatieven van belang zijn bij aantrekken van talent.

Deze bevindingen komen uit een breed wereldwijd onderzoek op het gebied van Corporate Sustainability. Mensen over de hele wereld willen meer vooruitgang op het gebied van duurzaamheid en sociale inspanningen zien en verwachten van bedrijven dat zij meer doen, zo blijkt uit een nieuw onderzoek van Oracle en Pamela Rucker, CIO-adviseur en Harvard-docent afdeling Professional Development.

Uit het onderzoek 'No Planet B', waarvoor meer dan 11.000 consumenten en zakelijk leiders in 15 landen, waaronder Nederland, werden ondervraagd en waarvan de resultaten tijdens de wereldwijde 'Earth Day' wereldkundig zijn gemaakt, blijkt dat mensen het gebrek aan voortgang die de samenleving boekt richting duurzaamheid en sociale initiatieven beu zijn, willen dat bedrijven niet alleen praten, maar concrete actie ondernemen en denken dat technologie bedrijven kan helpen te slagen waar mensen gefaald hebben.

Belangrijker dan ooit
93 procent van de mensen wereldwijd en 90 procent van de ondervraagde Nederlanders denkt dat duurzaamheid en sociale factoren belangrijker zijn dan ooit. 80 procent geeft aan dat de gebeurtenissen van de afgelopen twee jaar ervoor hebben gezorgd dat ze hun gedrag hebben aangepast. Opvallend genoeg scoorden de ondervraagde Nederlandse zakelijk leidinggevenden en consumenten op dit onderdeel een stuk lager; 66 procent, na Japan (64 procent) de laagste score wereldwijd.
92 procent van de Nederlanders denkt dat de samenleving niet genoeg vooruitgang heeft geboekt. 41 procent denkt dat het gebrek aan voortgang komt doordat mensen te druk zijn met andere prioriteiten, 34 procent denkt dat dit het resultaat is van meer nadruk op winst op de korte in plaats van de lange termijn en 28 procent van de Nederlandse deelnemers aan het onderzoek denkt dat mensen te lui of egoïstisch zijn om de planeet te willen redden.

Rol bedrijfsleven
34 procent denkt dat bedrijven zinvollere veranderingen kunnen bewerkstelligen op het gebied van duurzaamheid en sociale doelen dan individuen of overheden alleen. 72 procent van de Nederlanders is gefrustreerd door het gebrek aan voortgang van bedrijven en 83 procent denkt dat het niet genoeg is als bedrijven zeggen prioriteit te geven aan milieu, maatschappij en governance (ESG), zij willen actie en bewijs zien. (foto: Shutterstock)

Meer informatie over dit wereldwijde rapport is hier te vinden.