Rapportage: inzicht in verzuim en ondersteuningsbehoefte van de branche
Rapportage: inzicht in verzuim en ondersteuningsbehoefte van de branche
Verzuimpercentages en -duur
Het ziekteverzuim bij de leden van Hibin laat een gemengd beeld zien. Terwijl een deel aangeeft dat het verzuim afneemt (31%) dankzij mensgericht beleid, HR-begeleiding en aangepaste werkzaamheden, worstelt een praktisch even grote groep met een toename van het ziekteverzuim (34%). Daarnaast geeft 35% van de bedrijven aan dat het ziekteverzuim de afgelopen periode gelijk is gebleven. De stijging van het ziekteverzuim bij de Hibin leden is volgens de respondenten te herleiden naar langdurige ziekte, een vergrijzend personeelsbestand en toenemende werkdruk. Voor veel bedrijven blijft het vinden van een balans tussen werkdruk, duurzame inzetbaarheid en preventie een uitdaging.
Als gevraagd wordt naar het ziekteverzuim in de branche in de conjunctuur enquête, dan komt naar voren dat leden van Hibin in 2023 een gemiddeld ziekteverzuim van 4,4% hadden, wat lager ligt dan het totale landelijke gemiddelde van 5,3%. Het gerapporteerde verzuim in de meting van Hibin is verdeeld in 50% kortdurend (minder dan een week), 12% middellang (1 tot 6 weken) en 37% langdurig (meer dan 6 weken). Hiermee laat de branche zien dat het ziekteverzuim onder het landelijke gemiddelde blijft, ondanks de verdeling over verschillende duurcategorieën.
Een groot deel van de Hibin-leden, namelijk 77%, geeft aan dat er binnen hun bedrijf beleid is om ziekteverzuim te beheersen. Daarnaast blijkt dat 18% geen specifiek beleid te hebben.
Collectieve verzuimverzekering Hibin ZorgPortaal
Maar liefst 13% van de leden geeft aan gebruik te maken van de collectieve verzuimverzekering ‘Hibin ZorgPortaal’. Een aanzienlijk deel, 61%, maakt hier op dit moment (nog) geen gebruik van. Opvallend: 26% van de invullers binnen de bedrijven is niet bekend met het bestaan of de details van deze collectieve verzuimverzekering. Daarvan geeft een groot percentage aan graag meer informatie hierover te willen ontvangen; een taak voor Hibin dus.
Hibin vertrouwenspersoon voor de branche
In de conjunctuurenquête hebben we ook de bedrijven de vraag gesteld of ze gebruik zouden willen maken van een door Hibin aangestelde vertrouwenspersoon voor de branche (bestaat op dit moment nog niet). 38% van de bedrijven geeft aan hier misschien tot zeker gebruik van zouden willen maken. 29% geeft aan dit waarschijnlijk niet te doen en nog eens 33% niet. Als argument voor geeft een respondent aan: “Hibin kent de branche, maar staat toch buiten het bedrijf”. Andersom geven meerdere respondenten aan dit al extern geregeld te hebben.
Conjunctuurrapportage
Dit artikel maakt deel uit van een vierdelige publicatie over de conjunctuurmeting van het najaar 2024. Benieuwd naar de artikelen I en II? Klik op onderstaande links. Voor meer informatie, neem contact op met s.van.de.cruijs@hibin.nl.
• Resultaten omzet en bruto marge – conjunctuurmeting najaar 2024
• De grootste uitdagingen, bedreigingen, kansen en knelpunten voor de handel
Deelnemers aan de Hibin conjunctuurmeting najaar 2024 ontvingen de volledige rapportage in PDF.