Toegelicht: Hibin Borg en De Geschillencommissie
04.02.2025 / Netwerk Bouwtoelevering, Branche-ontwikkeling,

Toegelicht: Hibin Borg en De Geschillencommissie

Toegelicht: Hibin Borg en De Geschillencommissie

De meeste handel vindt plaats met zakelijke klanten; voornamelijk aannemers, zzp-ers, andere handelsbedrijven en hoveniers. Maar er zijn ook veel leden die rechtstreeks leveren aan consumenten. Om het zowel voor de consument als de handelsonderneming goed te regelen hebben we destijds samen met De Consumentenbond, Vereniging Eigen Huis en onder begeleiding van de SER (Sociaal Economische Raad) consumentenvoorwaarden opgesteld, beter bekend als Hibin Borg.

Hibin Borg is bekend van de 10 Borg-stellingen:
1. ZEKERHEID - consumentvriendelijke voorwaarden en een erkende geschillencommissie
2. KWALITEIT - strenge normen voor materiaal en uitvoering
3. ADVIES - deskundige adviseurs voor een persoonlijke begeleiding
4. GARANTIE - herstel bij eventuele gebreken 2 jaar lang kosteloos
5. GARANTIEFONDS - vooruitbetaling zeker gesteld
6. ASSORTIMENT - uitgebreid, hoogwaardig en kwalitatief assortiment
7. AFSTEMMING - duidelijke en volledige omschrijving van materialen en werkzaamheden
8. PRIJSAFSPRAKEN - vaste prijsafspraak of precieze opgaven van tarieven en materiaalprijzen
9. AFLEVERING - aflevering volgens afspraak
10. KLACHTENAFHANDELING - adequate, serieuze en snelle behandeling van klanten

Voor Borg-stelling 1 en 10 maken we als organisatie gebruik van De Geschillencommissie (zie voor info www.degeschillencommissie.nl). Deze organisatie organiseert professionele klachtenafhandeling en geschillenbeslechting tussen klant en leverancier. Dat doen ze onder meer door commissies in te richten die bij aanmelding van een klacht kijken naar ontvankelijkheid van de klacht, vervolgens naar een oplossing van de klacht en doen indien nodig een bindende uitspraak. Onze commissie heet Commissie Bouw en Afbouwmaterialen.

De Geschillencommissie bestaat uit drie leden: een voorzitter aangezocht door de Stichting De Geschillencommissie, een lid voorgedragen door de Consumentenbond en een lid voorgedragen door de vereniging van handelaren in bouwmaterialen in Nederland (Hibin). Alle leden worden door het bestuur van de Stichting benoemd en zijn volstrekt onafhankelijk en onpartijdig. Hoewel de Consumentenbond en Hibin een lid van de Commissie voordragen, betekent dit niet dat zij tot taak hebben het belang van de consument respectievelijk de ondernemer te behartigen. Namens Hibin is Jaap Breunesse weer voorgedragen en herbenoemd tot en met 31-12-2027.

Hibin lidmaatschap
Hibin Borg en De Geschillencommissie zijn uitsluitend diensten voor leden van Hibin. Bekijk deze pagina om meer te weten over het Hibin lidmaatschap.

Hibin borg

Dit bericht is opgesteld door Marc Donckers – programmamanager werkgeverszaken, m.donckers@hibin.nl.

Marc  Donckers
Auteur Marc Donckers