
AanZET-subsidie opende op 28 januari 2025
AanZET-subsidie opende op 28 januari 2025
Dinsdagochtend 28 januari 2025 opende de nieuwe aanvraagronde voor de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET). Ondernemingen waaronder ook de bouwmaterialengroothandel kunnen subsidie aanvragen voor de aanschaf of financial lease van volledig emissieloze vrachtwagens. Het budget voor deze ronde is vastgesteld op €35,3 miljoen.* In voorgaande rondes werd het maximumbudget telkens ruimschoots overschreden.
De aanvraagperiode betreft 28 januari 09:00 uur tot 7 februari 12:00 uur. De maximale subsidie is vastgesteld tot €115.200 per vrachtwagen, afhankelijk van de voertuigcategorie en het type onderneming.
Wie komt in aanmerking?
De regeling staat open voor ondernemingen (o.a. bouwmaterialengroothandel), non-profitorganisaties en leasemaatschappijen (bij operationele lease).
Wijzigingen AanZET 2025
• Nieuwe voertuigen in aanmerking: waterstofverbrandingsmotoren (H2ICE) kwalificeren nu als emissieloos.
• Gewichtsklasse: voertuigen met een gewicht tussen 4.250 en 10.000 kg komen niet langer in aanmerking.
• Hogere subsidies: het maximale subsidiebedrag voor N2-voertuigen (10.000–12.000 kg) is verhoogd.
De subsidiepercentages en -bedragen voor N3-voertuigen (tot 18.000 kg) zijn nu gelijkgetrokken met die van andere N3-voertuigen.
• Lagere voorschotten: Voorschot verlaagd van 90% naar 70%.
• Kortere vaststellingstermijn: 12 maanden in plaats van 15 maanden, met maximaal 12 maanden uitstel.
• Niet combineerbaar: AanZET kan niet gecombineerd worden met SSEB of SWIM.
Praktisch:
Zorg dat je bij de aanvraag een koop- of financial-leaseovereenkomst hebt die nog niet definitief is. Daarnaast moet de vrachtwagen op je naam komen en minimaal 4 jaar geregistreerd blijven. Voor het overzicht aan praktische informatie, ga naar deze pagina.
*Op 30 september opent AanZET weer voor aanvragen met een budget van € 30 miljoen.
Meer informatie:
Voor meer details over de voorwaarden en hoe je een aanvraag indient, bezoek de website van de RVO. Mis deze kans niet om bij te dragen aan duurzame en emissievrije logistiek!