
Case: emissievrij leveren met zware kraan
Case: emissievrij leveren met zware kraan
Zwaar materiaal afleveren binnen zero-emissiezones is voor veel bouwlogistieke partijen nu nog een uitdaging. Maar er komen steeds meer oplossingen op de weg die laten zien dat het kan — zónder uitstoot en zonder in te leveren op functionaliteit.
In een recente publicatie van Logistiek010 wordt een praktijkcase beschreven over de samenwerking tussen Snelweg Logistics (Schiedam), carrosseriebouwer Vlarotech en Volvo Trucks. Samen ontwikkelden zij een volledig elektrische vrachtwagen met zware laadkraan. Zowel de truck als de kraan draaien volledig op elektriciteit. Dat maakt het mogelijk om ook zwaardere hijs- en losklussen emissievrij uit te voeren, bijvoorbeeld bij binnenstedelijke projecten waar strenge emissieregels gelden. Eenzelfde use-case vertaalt zich ook goed naar de bouwmaterialengroothandel met binnenstedelijke levering van zwaar materiaal. Een vergelijkbare toepassing is goed denkbaar voor de bouwmaterialengroothandel, zeker bij binnenstedelijke leveringen van zwaar materiaal, waar emissievrije voertuigen niet alleen helpen om aan regelgeving te voldoen, maar ook nieuwe commerciële kansen bieden voor wie vooruit kan en durft te investeren.
Oplossingen als deze laten zien dat de techniek er al is. Wie nu anticipeert kan binnen de ZE-zones blijven leveren; stil, schoon en toekomstbestendig.