‘Niet uitstootvrij verkrijgbaar’ – wat je moet weten
‘Niet uitstootvrij verkrijgbaar’ – wat je moet weten
Logistiek010 heeft een praktisch overzicht gemaakt van de landelijke ontheffing ‘niet uitstootvrij verkrijgbaar’ voor voertuigen in zero-emissiezones. Die ontheffing is bedoeld voor bestel- en vrachtauto’s waarvoor (nog) geen goed uitstootvrij alternatief beschikbaar is. Bijvoorbeeld bij speciale opbouw van je vrachtauto voor het vervoer en laden/lossen van bouwmaterialen, bij inzet met een zware aanhanger en bij PTO-aandrijving (power take-off) met kraan of pompsysteem. Of omdat je zeer veel kilometers rijdt binnen de ZE-zone.
Of je in aanmerking komt, hangt af van landelijke drempelwaarden (zoals gewicht, laadvloerhoogte en trekvermogen). De drempelwaarden worden twee keer per jaar aangepast en veranderen opnieuw per 1 januari 2026. Ook de duur van de ontheffing verschilt: voor bestaande voertuigen meestal één jaar, voor nieuwe voertuigen die een ouder voertuig vervangen kan dat – afhankelijk van de specificaties – oplopen tot maximaal 13 jaar. Belangrijk is dat je voor een nieuw voertuig de ontheffing aanvraagt vóórdat het op kenteken wordt gezet; anders telt het als bestaand voertuig en vervalt vaak het langere ontheffingsregime. Aanvragen die vóór 1 januari 2026 worden ingediend, worden nog beoordeeld volgens de huidige tabel.
Bekijk tabel drempelwaarden vanaf 1 januari 2026
Voor alle technische details, voorbeelden per voertuigklasse en de exacte drempelwaarden verwijzen we graag naar het volledige artikel van Logistiek010.