Overwerk en werken op ongebruikelijke tijden
Overwerk en werken op ongebruikelijke tijden
Regelmatig komen er telefoontjes binnen over overwerk en werken op ongebruikelijke tijden. Wat is het verschil? In de cao kun je dat vinden in artikel 3.1, Afdeling A.
Werkgevers en werknemers hebben afgesproken dat de normale (gebruikelijke) werktijden liggen tussen 06.00 uur ’s ochtends en 18.00 uur ’s avonds van maandag tot en met vrijdag en ook op zaterdag als het bedrijf dan normaal gesproken open is. Zondagen en feestdagen vallen buiten de gebruikelijke werktijden.
We spreken van overwerk als iemand meer werkt dan is afgesproken in de arbeidsovereenkomst. Maar let op als iemand meer werkt op eigen initiatief. Dan telt het namelijk niet als overwerk. Met andere woorden: de werkgever moet de werknemer vragen of zelfs verplichten (Ja, dat mag!) langer te werken. Niet iedere medewerker kan overwerk claimen. Als de functie is ingedeeld in schaal 7 of hoger, geldt geen overwerk toeslag. Ook voor beveiligers gelden andere regels.
Regels voor overwerk
- Het eerste half uur na werktijd wordt wel betaald, maar zonder aparte overwerktoeslag (tenzij daarover een aparte, schriftelijke afspraak is gemaakt).
- De werknemer die op eigen initiatief langer werkt, krijgt geen overwerktoeslag. Overwerk gebeurt alleen op verzoek van de werkgever.
- De werkgever probeert (het laten doen van) overwerk te vermijden.
- De werknemer moet overwerken als het noodzakelijk is voor het bedrijf. Die verplichting geldt niet voor zon- en feestdagen en voor de uren tussen 22.00 uur ’s avonds en 06.00 uur ’s morgens. Iemand van 56 jaar 4 maanden en ouder kan niet verplicht worden tot overwerk.
- Overwerk is toegestaan tot 6 uren per week. Alleen in bijzondere omstandigheden moet de werknemer méér overuren maken.
- Het maximum aantal overuren per jaar is 160 uur.
- De Arbeidstijdenwet geldt onder alle omstandigheden.
Toeslagen voor overwerk
Overwerk wordt vergoed per uur. Dat kan gebeuren in geld of in vrije tijd. Hoeveel? Dat hangt af van het moment waarop de werknemer zijn overuren maakt:
- op gewone werkdagen tussen 06.00 en 20.00 uur: 25 procent
- op een avond tussen 20.00 en 22.00 uur: 50 procent
- in de nacht tussen 22.00 en 06.00 uur: 100 procent
- op zaterdag: 50 procent
- op zondag: 100 procent
- op een feestdag: 100 procent