SERIE 3/3 | Slim laden maakt elektrisch rijden goedkoper
SERIE 3/3 | Slim laden maakt elektrisch rijden goedkoper
Dit is het derde en laatste deel uit de driedelige serie, overstappen naar elektrisch transport. In de eerdere artikelen zijn de elektrische vrachtwagen, het laden op depot en de zero-emissie zones besproken. Dit deel gaat volledig over het optimaliseren van de laadkosten op het eigen depot. Immers, de aanschaf van een elektrisch voertuig is vele malen hoger maar in de exploitatiekosten kan dit worden terugverdiend.
In drie stappen naar een goedkopere laadsessie
Zoals in het vorige artikel beschreven is in veel gevallen het laden op een eigen depot het voordeligst. Hoeveel je per kWh betaald hangt af van hoe slim je kan en wilt laden. Hieronder staan een 4-tal optimalisaties die kunnen worden toegepast op elk eigen laadplein.
- Aanschaf en inrichting laadplein
Het eerste verschil kan worden gemaakt in de realisatie van het laadplein. Veelal wordt dit uitbesteed aan de lokale elektricien die ook verantwoordelijk is voor de huisinstallatie van het bedrijfspand. Dit is echter in veel gevallen geen specialist op het gebied van inrichten laadplein en heeft niet de inkoopkracht die wenselijk is om het laadplein voor een aantrekkelijke prijs te realiseren. Je kunt dus veel besparen op de realisatiekosten; soms tot wel 20%.
- Claim CO2 certificaten of ook wel HBE’s
De vervuiler betaalt. Een bekend gezegde wat ook van toepassing is op de verduurzaming van het transport door gebruik van de zogenoemde Hernieuwbare Brandstof Eenheden. Bij het laden van elektrische voertuigen op eigen locatie kan er gebruik worden gemaakt van de HBE systematiek. Deze systematiek is door de Nederlandse emissieautoriteit in het leven geroepen waarbij voor het hernieuwbare deel van de geladen elektriciteit HBE’s kunnen worden gecreëerd. Deze kunnen vervolgens worden verkocht wat zo’n € 0,05 tot € 0,15 per geladen kWh kan opleveren. Dit is vooral interessant wanneer er meerdere elektrische voertuigen aanwezig zijn. Denk hierbij aan minimaal een jaarlijks verbruik van 200.000 kWh wat gelijk staat aan 3 e-trucks of 25 bestelbusjes. Meer weten of deze regeling? Klik dan hier.
- Dynamisch energiecontract
Vanzelfsprekend kunnen laadpalen worden aangesloten op het reeds afgesloten energiecontract. Vaak is dit een variabel of vast energiecontract wat een zekere mate van zekerheid geeft maar vaak niet de voordeligste optie is. De afgelopen jaren is het dynamisch energiecontract steeds meer in opkomst. Bij een dynamisch energiecontract betaal je de daadwerkelijke prijs van energie gebaseerd op de marktprijs. Elk uur geldt een ander tarief en met de sterke toename van duurzame bronnen als zon en wind fluctueert deze energieprijs sterk. Van een gemiddeld hogere prijs wanneer het bewolkt en windstil is tot een zeer lage of zelfs negatieve prijs bij veel wind en/of zon.
De prijzen zijn naast de afhankelijkheid van het aanbod (zon of wind) ook afhankelijk van de vraag. Hier is elke dag ongeveer hetzelfde patroon te ontdekken. Energie is duur op de piekmomenten tussen 06.00 en 09.00 ’s ochtends en tussen 16.00 en 22.00 ’s avonds. Overdag en ’s nachts is de stroom tot tientallen procenten goedkoper. In het weekend is de stroomprijs standaard lager waarbij het op zondag regelmatig zelfs negatief is. Kijkend naar de momenten waarop de energie goedkoop is dan komt dit in veel gevallen overeen met wanneer de voertuigen staan te laden, namelijk ’s nachts of in het weekend. Op deze manier is het in sommige gevallen dus goedkoper een dynamisch energiecontract af te sluiten.
In veel gevallen wordt de netaansluiting niet alleen gebruikt voor een laadplein maar ook voor het pand. Het verbruikersprofiel van het pand en het laadplein kan verschillen waardoor het gewenst is om een ander contract voor beide verbruikers af te sluiten.
Uit eerdere optimalisaties is gebleken dat er met bovenstaande stappen bespaard kan worden op de laadkosten ten opzichte van een standaard laadplein zonder enige sturing of intelligentie.
- Beperken van de netaansluiting door gebruik van load balancing
De netaansluiting is een van de grote maandelijkse kostenposten bij het laden van elektrische voertuigen. De netaansluiting wordt in veel gevallen gebruikt voor het voeden van zowel het pand als de laadpalen en dient bij meerdere laadpalen in veel gevallen te worden vergroot om de voertuigen met voldoende snelheid te kunnen laden. Echter, een grotere netaansluiting betekent hogere maandelijkse kosten. Door het gebruik van load balancing wordt elke seconde gemeten hoeveel stroom er wordt gebruikt en hoeveel er nog beschikbaar is voor de laadpalen. De laadsnelheid zal tijdelijk worden gereduceerd waardoor je een piek in het verbruik kan voorkomen. Wanneer een machine bijvoorbeeld wordt uitgeschakeld komt er meer vermogen vrij en zal de laadsnelheid automatisch weer toenemen. Door het gebruik van load balancing kan het vergroten van de netaansluiting in sommige gevallen (deels) worden voorkomen. Hoe kleiner de netaansluiting, hoe lager de kosten.
Hibin heeft Guido Claus (Consultant E-mobility) van Drive-Green bereid gevonden in een driedelige serie de transitie naar zero-emissie vrachtautovervoer uiteen te zetten, met de focus op de handel en binnenstedelijk vervoer. Met dit laatste artikel komt een einde aan de driedelige serie.