Eerste Hibin Next sessie succes! Grote behoefte aan AI-kennis
Eerste Hibin Next sessie succes! Grote behoefte aan AI-kennis
Afgelopen woensdag 24 januari 2024 vond de allereerste(!) Hibin Next sessie plaats in Ede. Met als aftrap van het ‘netwerkplatform voor young managers en professionals’ de presentatie en workshop over AI en ChatGPT. Dankzij de goede opkomst, de levendige discussies onderling, leuke kennismakingen en de opgewekte sfeer, spreken we dan ook van een groot succes! Na de introductie van ‘het nieuwe Hibin Next’ door Steven van de Cruijs (communicatiemanager Hibin) nam Joost Harinck (Founder and Director of Digital Factory) alle deelnemers mee in de wereld van generatieve AI. En om het enigszins overzichtelijk te houden doken we specifiek op tekstuele generatieve AI met ChatGPT.
Tijdens de introductie werden we meegenomen in het nieuwe initiatief van Hibin; Hibin Next. Maar ook waarom het zo belangrijk is om de toekomstige generatie beslissers een platform te geven. Netwerken is daarbij belangrijk, maar ook nieuwe kennis opdoen. Want op termijn geeft de volgende lichting young managers en professionals de branche richting voor de toekomst...
Prompts Prompts Prompts…
De grootste eyeopener bij de deelnemers was het maken van goede prompts: dat zijn ‘tekstuele opdrachten’ waarop – in dit geval ChatGPT – een opdracht uitvoert en vervolgens met een antwoord komt. Het belangrijkste aan een goede prompt om tot de meest waardevolle informatie te komen is dat je de prompt als het ware vult met zo veel mogelijk context.
Wil je bijvoorbeeld tot een marketingplan komen, dan betrek je zo veel mogelijk items. Denk aan: doelgroep, mediakanalen, succesmetrieken, SWOT-analyse, tijdspad, campagnetype, productinformatie, strategie, voorbeelden van (social media) campagnes, etc. etc.
Spreker Joost Harinck gaf aan de volgende onderdelen te betrekken in een rijke prompt: [taak], [context], [voorbeelden], [persona], [format] [ toon].
Zo’n prompt kan enkele regels tot misschien wel een hele pagina tekst aan input zijn. Hoe gedetailleerder, des te gerichter het antwoord. Maar wees je er van bewust dat antwoorden van ChatGPT niet per definitie juist zijn. De informatie kan ook onbruikbaar of om andere redenen ‘corrupt’ zijn - zo zou ik het zelf op dit moment noemen (plagiaat/copyright, etc.). Daarnaast dient er een zekere mate van kennis op het gebied van het onderwerp aanwezig te zijn om de output van ChatGPT te beoordelen en op waarde te schatten. Het blijft uiteindelijk AI op basis van een (rijke) dataset!
De workshop en opdracht(en)
Voor de workshop hebben we de deelnemers verdeeld in 6 groepen die elk met een eigen uitdaging aan de slag gingen. De uitdagingen sluiten in redelijke mate aan bij de uitdagingen die men ondervindt in het dagdagelijkse werk.
1. Analyse van hoe Al-tools kunnen bijdragen aan beter voorraadbeheer en vraagvoorspelling.
2. Maak een plan voor het verbeteren van klantrelaties en verkoopprocessen, inclusief personalisatie en automatisering.
3. Maak een plan voor het stroomlijnen van het wervingsproces en het identificeren van geschikte kandidaten.
4. Ontwikkel een marketingstrategie inclusief contentcreatie en marktanalyse.
5. Maak een projectplan voor het implementeren van Al-chatbots ter verbetering van de klantenservice.
6. Maak een visiedocument over de integratie van Al in de bedrijfsstrategie en hoe dit de toekomst van het bedrijf kan vormgeven.
Oefenen baart kunst
Na de oefening met prompts en het aan de slag gaan met de uitdagingen hebben we elke uitdaging ‘klassikaal’ besproken. Hoe zijn we gestart? Waar liepen we tegenaan? In hoeverre was de output van ChatGPT waardevol? Op basis daarvan, kon je voortborduren om de uitdaging te voltooien? En wat heb je er uiteindelijk aan in je werk?
Unaniem beoordeelden de deelnemers de output van ChatGPT als waardevol. Wel dient te allen tijde de output aangepast moest worden om het specifiek toepasbaar te maken voor de organisaties. Ook interessant was dat iedereen het erover eens was dat je met de AI-tool ChatGPT sneller, efficiënter en beter werk ‘creëert’ dan zonder de AI-tool. Uit verschillende studies aangehaald door Joost Harinck bleek dit ook.
Bouwhandel omarmt ChatGPT
Hiermee is volgens Joost Harinck de eerste stap gezet in het ‘omarmen’ van deze nieuwe technologische ontwikkeling. Samen met de deelnemers hebben we geleerd en geoefend. En als we dit blijven doen dan zijn we binnen de kaders van wat haalbaar is zo goed als mogelijk voorbereid op de toekomst met AI!
Levendige sessie - netwerken
De meeste deelnemers gaven aan elkaar nog niet eerder ontmoet te hebben. Maar de behoefte om elkaar vaker te zien en spreken was er zeker. Leren van elkaar, weten waar soortgelijken tegenaan lopen en al van dat soort werd veelal onderling besproken en gedeeld. We hebben met z’n allen genoten! Namens Hibin bedanken we alle deelnemers!
Op 6 maart herhaling Hibin Next over AI
Wil je er bij de herhaalsessie bij zijn? Dat kan nog steeds. We hebben nog enkele plaatsen beschikbaar. Aanmelden kan via deze link!
Dit is een bericht geschreven door Steven van de Cruijs, communicatiemanager Hibin. Wil je meer informatie over Hibin Next of over de AI-sessie? Neem contact op: s.van.de.cruijs@hibin.nl of bel 06 8201 2898.